środa, 13 lipca 2016

Papiery rysunkowe



Dziś słów kilka o papierze do rysunku. W mojej twórczości spotkałam się z kilkoma firmami, oferującymi profesjonalne podłoża do różnych technik. Tu chciałabym się skupić na technikach suchych. Minimalna gramatura papieru do rysunku, poniżej której komfort pracy znacznie spada to 90 g/m2. Oczywiście fantastycznie rysuje się na papierach grubszych, łatwiej o wprowadzanie zmian czy większą ilość warstw, co przekłada się na efekty jakie uzyskamy.
Właściwie wiele osób stwierdzi, że w zupełności wystarcza papier do domowego druku, jak najbardziej, ale apetyt rośnie w miarę jedzenia i kolejne doświadczenia z różnymi kartkami sprawiają, że człowiek dostrzega te różnice i zaczyna doceniać to, że jednak producenci dbają o artystów, oferując różne faktury, odcienie, formaty.
Zacznijmy od Fabriano Gamma Schizzi- blok o kremowych kartkach, używałam ok. 200 arkuszy w swoim życiu J Konkretnie chodzi o ten szkicownik: http://plastycznie.pl/bloki-bezkwasowe-fabriano-shizzi Papier jest bezkwasowy, ma gramaturę 90 g/m2, jest delikatnie fakturowany, przyjemny w dotyku. Szkicownik posiada grubą podkładkę i wygodnie się go używa podczas rysowania. Format A3 50 arkuszy to koszt do 15 zł. Ja bardzo lubiłam na nim rysować, głównie z uwagi na delikatną fakturę i kremową barwę, co pomagało w uzyskiwaniu światłocienia. Poniżej kilka moich prac wykonanych na tym papierze:





Fabriano Accademia występuje w blokach jak i w arkuszach, a także w gramaturze 120 g/m2, 160 g/m2 oraz 200 g/m2. Używam grubszego papieru, a kupuję go w arkuszach 70x100 cm, płacę ok. 4,50 zł za sztukę i docinam w zależności od potrzeb. Jest to grubszy papier, ani gładki, ani fakturowany, po prostu jak nieco szorstki brystol. Produkują go z celulozy i jest bezkwasowy, odporny na ścieranie i fantastycznie nadaje się do szkiców węglem, sangwiną i nawet ten 200 gramowy jest w stanie przyjąć akwarelę, przy stosowaniu techniki „mokre na suche”.



Canson Student 160 g/m2 ten: http://architekci-sklep.pl/product_info.php?products_id=39481 , był to papier, z którego byłam najmniej zadowolona, znaczna większość kartek wylądowała w koszu na śmieci. Papier jest z jednej strony fakturowany (podobnie jak papier do pasteli- plaster miodu), z drugiej jest gładki. Żadna ze stron mi nie odpowiadała i nawet nie posiadam żadnych zdjęć prac na nim wykonanych.
Canson Student 90 g/m2 ten: http://www.plastyczne-lublin.pl/68,blok-canson-student.html Dla mnie zdecydowanie przyjemniejszy w użyciu. O ziarnistej powierzchni, biały, typowy blok szkicowy, bezkwasowy. Śmiało można polecić do szkiców i swobodnych rysunków.



Canson Imagine 200 g/m2 ten: http://www.paperconcept.pl/bloki-i-szkicowniki/3967-blok-do-wegla-akwareli-canson-imagine-a5-200-g-cns-200006009.html Szczerze mówiąc jedyny tego rodzaju papier, jaki spotkałam. Jest biały, bezkwasowy, drobnoziarnisty, a wręcz gładki i lekko śliski. Polecany jest do technik mieszanych, ja używałam tylko do suchych. Grubość papieru pozwala na spokojne użycie rozpuszczalników do blendowania kredek, gumki do mazania, markerów i małej ilości farb akrylowych. Dostępny jest w blokach różnego formatu lub pojedynczych arkuszach. Jego dużą zaletą jest to, że powierzchnia pozwala na uzyskanie naprawdę płynnych przejść kolorystycznych. Wadą dla mnie jest zbyt duże ślizganie się kredek po papierze oraz stosunkowo duża cena jak na papier rysunkowy. Oto prace na nim wykonane:



Canson „blok do malowania” 120 g/m2 ten: http://www.paperconcept.pl/bloki-i-szkicowniki/3978-blok-do-malowania-bialy-canson-a3-120-g-25-ark-cns-200005509.html Wrzuciłam go ostatnio do koszyka przy zakupach w zwykłym markecie. To taki „lepszy blok szkolny”. Kosztował ok. 6 zł i w sumie nawet jestem z niego zadowolona. Jest wystarczająco gruby i wytrzymały, ma delikatnie ziarnistą powierzchnię, jest biały i bezkwasowy. Można powiedzieć, że praca na nim nie sprawia większych trudności. Na pewno godny polecenia do technik suchych, jednak nie użyłabym go „do malowania”.


Na tą chwilę to wszystko o papierach rysunkowych, odsyłam także do artykułu na temat papierów do pasteli suchych, gdyż Mi-Teintes oraz Fabriano Tiziano są doskonałe do węgla i kredek, więc można wybierać i przebierać w odcieniach.

3 komentarze:

  1. Boże, jakie piękne rysunki, zachwyciłam się twoimi pracami! Oglądam też twoje rysunki z zeszłego roku wykonane na czarnym papierze, bo za niedługo ja również będę próbować na nim swoich sił. Twoje prace są wspaniałe:)
    Pozdrawiam, Klaudek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za wizytę i wpis. Trzymam kciuki za satysfakcjonujące efekty z czarnym papierem.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  2. Papier do rysowania jest niezastąpionym partnerem artysty, który zapewnia odpowiednią powierzchnię i teksturę do tworzenia dzieł sztuki. Jego jakość i gramatura wpływają na ostateczny efekt, umożliwiając precyzyjne linie, płynne przejścia kolorów i trwałość rysunku.

    OdpowiedzUsuń